23948sdkhjf

Högt anseende för ICA bland svenska konsumenter

TNS Sifo har släppt sitt Anseendeindex för företag 2014. Bäst bland företag inom livsmedelsindustrin placerar sig ICA.
Undersökningen är baserad på 39 företag i fem branscher (bank & försäkring, detaljhandel, energi, telekom, fordon) samt en grupp med övriga företag. Företagen är valda utifrån att de är hyggligt välkända samt marknadsledare eller uppstickare i sin bransch. Undersökningen bygger på intervjuer med kunder och konsumenter i Sverige.

City Gross med för första gången
Indexet går från 0 till 80, där ett lägre index innebär "dåligt anseende", och högre innebär "utomordentligt anseende". Bäst bland företag kopplat till livsmedelsindustrin klarar sig ICA med en sjätte plats totalt och 62 i index. Noterbart är att City Gross, som för första gången ingår i TNS Sifos anseendeindex, går in på plats tolv av samtliga undersökta företag i alla branscher. I botten bland alla företag placerar sig Lidl med ett anseendeindex på 14.

– Vi ser det här som ett viktigt kvitto på att vårt fokus på att skapa ombrydd och medveten kundnytta betalar sig, säger Johan Johnsson, vice VD på Bergendahls Food, som äger och driver landets 36 City Gross, i ett pressmeddelande.

Anseendeindex 2014 – företag inom livsmedelsindustrin

6. ICA, index 62
8. Arla, index 59
12. City Gross, index 50
16. Willys, index 42
19. Hemköp, index 41
24. Coop, index 39
39. Lidl, index 14

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156