23948sdkhjf

ProViva lanseras stort i Danmark

Skånemejerier och Danone Group som står bakom ProViva inleder samarbete med Dansk Supermarked. Därmed börjar fruktdrycken säljas i hela Danmark.
ProViva lanserades av Skånemejerier 1994 och har blivit en av de mest populära fruktdryckerna i Sverige. 2010 ingick Skånemejerier joint venture med Danone Group, och i ett nytt samarbete med Dansk Supermarked landar fruktdrycken nu på danska marknaden i tre smaker.

Drycken kommer att kunna köpas hos Netto, Bilka och Føtex. Och butikerna ser stor potential i den svenska fruktdrycken.

– Kombinationen av uppfriskande fruktdrink och aktiv bakteriekultur som ProViva erbjuder, finns helt enkelt inte i kyldisken hos danska supermarkets. Därför får ProViva sin helt egna nisch på danska marknaden, säger Søren Meng Nordby, inköpschef hos Dansk Supermarked.

Gjort noggranna kundundersökningar
ProVivas Marketing Manager Karin Sjunnesson ser fram emot lanseringen på den danska marknaden, där hon ser stora möjligheter för drycken. Inför lanseringen har man gjort noggranna konsumentstudier för att på bästa sätt möta danskarnas behov.

– Vi lärde oss bland annat i studierna att danskarna särskilt uppskattar de lite mer exotiska frukterna som mango och gul kiwi. Till exempel blåbär, som är mycket populär i Sverige fick inte lika bra betyg, säger Karin Sjunnesson.

ProViva har tidigare funnits på hyllorna i vissa butiker i Danmark , bland annat under begränsad period i Irmabutiker. Men först nu blir ProViva lanserat i hela Danmark, betonar Karin Sjunnesson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063