Stark utveckling för digitala matbutiker
Digitala livsmedelsförsäljningen går snabbt framåt. Allra bäst är utvecklingen för digitala matbutiker som nu gått om de färdiga middagslösningarna i popularitet. Det visar rapporten Digital Mathandel 2014.
– När den yngre och mer näthandelsvana generationen kommer ut i arbetslivet och bildar familj kommer sannolikt mathandeln på nätet att öka ännu mer, säger han.
Livsmedelsförsäljningen på nätet kan delas in i tre koncept: den fullsorterade dagligvarubutiken, färdiga middagslösningar och butiker som är specialiserade på enskilda sortiment eller livsmedel. Den färdiga middagslösningen har länge varit kundens favorit, men nu har de digitala matbutikerna gått om.
Av dem som har handlat mat på nätet uppger 43 procent att de har gjort matinköp i en fullsorterad dagligvarubutik på nätet, medan motsvarade siffra för de färdiga middagslösningarna är 36 procent.
– En tänkbar anledning till matbutikernas frammarsch är att konsumenterna blivit mer vana vid att handla livsmedel digitalt och i större utsträckning köper andra produkter också, säger Jonas Ogvall.
Totalt omsatte branschen 2,2 miljarder i Sverige förra året. Det motsvarar en tillväxt på 38 procent, jämfört med året innan.