23948sdkhjf

Lidl satsar på svenska tomater

Svensk tomatodling har det rätt tufft i konkurrensen med utländska tomatodlare, därför satsar Lidl Sverige nu på svenska tomater.
För att stödja den svenska tomatodlingen och för att möta efterfrågan av svenska varor från sina kunder har Lidl Sverige beslutat att lansera svenska kvisttomater som första butikskedja i Sverige.

– Nu är det högsäsong för svenska grönsaker i våra butiker. Vi är extra glada över att kunna ha svenska kvisttomater i vårt sortiment. Vi hoppas att svenska kvisttomater ska bli en självklarhet på samma sätt som svensk gurka , säger Kristoffer Möller, ansvarig inköpare för frukt och grönt på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Under Lidls egna varumärke
Tomaterna kommer från Sveriges största tomatodling utanför Trelleborg och levereras av Sydgrönt. Tomaterna odlas i växthus som värms upp av förnyelsebar energi i form av flis. De får näring och vatten från ett slutet system där också regnvattnet samlas upp, renas och används. Odlingen är så gott som C02-neutral.

– Vi arbetar ständigt med att öka andelen svenska varor i vårt sortiment och ser det som ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Katarina Rosenqvist, CSR-ansvarig på Lidl Sverige.

De svenska kvisttomaterna ingår i Lidls egna varumärke Himlajord. Himlajord består av 100% svenskodlade frukter och grönsaker såsom broccoli, gurka, isbergssallad, blomkål, purjolök och dill. Igår startade Lidl sin sommarkampanj med 12% rabatt på allt frukt och grönt. Kampanjen pågår till och med sista juli.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093