Coop säljer Grådö Mejeri
Coop säljer Grådö Mejeri till Falköpings Mejeri.
Nu övergår ägandet av Grådö från ett kooperativt företag, Coop, till ett annat kooperativt företag. Med Falköpings Mejeri som ägare tas ytterligare ett steg i utvecklingen av Grådö. Mejeriet var nedläggningshotat för bara två år sedan då Coop förvärvade det och utvecklade verksamheten.
– Genom Grådö har vi ritat om mejerikartan, motat lokala monopol, gett konsumenterna större mångfald och lägre pris, samtidigt som mjölkbönderna fått bättre betalt. Att Falköping övertar avtal och förpliktelser gentemot mjölkbönder och medarbetare har varit oerhört viktigt för oss i den här affären, säger Johnny Capor, CFO och vice VD för Coop Sverige i ett pressmeddelande.
Långsiktigt avtal
Coop har skrivit ett långsiktigt avtal om produktion med Falköpings Mejeri och Grådö kommer därmed att fortsatt vara en viktig bas för utveckling och produktion av Coops egna varumärken inom mejeriområdet. Med ny ägare får mejeriet dessutom möjlighet att öka produktionen ytterligare genom att tillverka och sälja produkter även utanför Coops butiker.
– Som vi sa redan när vi köpte Grådö finns det inget egenvärde för Coop att äga ett mejeri. Men som situationen såg ut då, att vi inte kunde få de befintliga mejeriföretagen att möta vårt behov för tillverkning av egna varumärken, var Grådö en utmärkt lösning. Idag ser de andra mejeriföretagens inställning till handelns egna varumärken annorlunda ut, säger Thomas Areskoug, styrelseordförande Grådö Mejeri och Direktör Affärsområde Marknad på Coop.
Över förväntningarna
Coop köpte Grådö Mejeri i juni 2012 av Arla som ålagts av Konkurrensverket att sälja Grådö. Detta efter att Arla förvärvat Milko som var ägare till Grådö.
Grådös utveckling har överträffat Coops prognoser. Redan efter ett år visade verksamheten vinst och produktionsvolymen ligger idag på 50 miljoner liter per år och 39 mjölkgårdar är leverantörer. Samtidigt har Grådö kapacitet att dubbla produktionen.
Fortsatt samarbete
Coop och Falköpings Mejeri har redan idag ett samarbete. Den mjölk som säljs under varumärket Coop i södra Sverige producerats av Falköpings Mejeri i Falköping.
– Vi är väldigt nöjda med förvärvet och det fortsatta samarbetet med Coop. Grådö är ett välskött mejeri som har mycket stor potential. Vi får nu en kompletterande bas i Mellansverige och har alla förutsättningar att fortsätta växa till gagn för såväl konsumenter, handeln och mjölkbönderna, säger Thomas Andersson, vd Falköpings Mejeri.
– Med Coop som ägare har vi snabbt kunnat bygga upp ett lönsamt mejeri med en stabil verksamhet. Coop har tagit ett mycket bra ägaransvar för vår utveckling. Med Falköpings Mejeri som ny ägare öppnas även möjligheten att bredda vår försäljning av Grådös produkter, något som efterfrågas av handel och konsumenter. Falköpings Mejeri är ett framgångsrikt helsvenskt mejeri och känns som en mycket bra ägare, säger Staffan Eklöv, vd Grådö Mejeri