Organic Sweden – en kraftsamling för ett ekologiskt Sverige
Organic Sweden vill driva på utvecklingen av ekologisk mat i Sverige.
Driva på utvecklingen
Genom starkare samarbeten mellan marknadens aktörer, gemensamma satsningar på marknadsföring och ökad kunskap om ekologisk mat vill Organic Sweden driva på utvecklingen för ekologiskt i Sverige. Organic Sweden har som mål att försäljningen av ekologiska livsmedel ska öka från 4% till 20% av den totala livsmedelsförsäljningen och att den svenska exporten av ekologisk mat ska uppgå till 20 miljarder år 2020.
– Intresset för ekologisk mat har aldrig varit större än nu. Organic Sweden vill både underlätta för konsumenter att få tillgång till fler ekologiska varor och för producenter, särskilt de svenska, att möta efterfrågan och producera mer ekologiskt. Samtidigt ser vi värdet av internationell handel, där import behövs och där vi ser en stor potential för en ökad export av svenska ekologiska varor, säger Charlotte Bladh André, ordförande för Organic Sweden i ett pressmeddelande.
I styrelsen som valdes för Organic Sweden finns representanter från stora och små producenter, detaljhandelskedjorna och de största organisationerna för ekologiskt i Sverige.