Rekordår för KRAV-märkt
Försäljningen av KRAV-märkt mat ökar.
– Ökningstakten är sensationell och enormt glädjande. Det är resultatet av långsiktigt arbete inom ekomarknaden, säger Lars Nellmer, vd för KRAV i ett pressmeddelande.
I Svenska Dagbladets nätupplaga kommenterar ICAs vd Per Strömberg ekoförsäljningen:
– Det är en anmärkningsvärt hög siffra, tycker jag. Vi ligger hittills i år på en ökning på över 50 procent. Det ligger väl i tiden, säger Per Strömberg.
Nytt rekord under 2015
Tidigare i år har flera aktörer på ekomarknaden redovisat kraftiga försäljningsökningar under första halvåret.
– De försäljningssiffror som rapporterats hittills i år visar att 2015 blir ett rekordår för försäljningen av KRAV-märkt och ekologiskt, säger Lars Nellmer.
Ekologisk mjölk ökar
Till exempel ökade Arla sin försäljning av ekologisk mjölk med 37 procent under första halvåret (volym).
– Ökningen har fortsatt under sommaren och vi sätter nya all time high hela tiden. Det här är resultatet av en rad satsningar vi gjort de senaste åren. Vi vill att fler ska välja eko oftare och siktar på att fördubbla konsumtionen av ekologiska mejeriprodukter, säger Ann Freudenthal, ansvarig för Arlas ekologiska sortiment.
Ökning även inom restaurang
Försäljningsökningarna sker inte enbart inom dagligvaruhandeln utan även inom restaurangvärlden. Under första halvåret 2014 ökade Martin & Servera med cirka 21 procent (värde).
De närmast övertydliga marknadssignalerna gör nu att bönder i Sverige vill ställa om till KRAV-certifierad produktion för att täcka upp den kraftigt ökande efterfrågan.
– Den snabba ökningstakten är självklart en utmaning för ekobranschen. Det är därför glädjande att lantbrukare i Sverige hör av sig till oss för att de vill ställa om och producera den mat som efterfrågas, säger Lars Nellmer.
Till exempel har den höga efterfrågan på KRAV-märkta ägg lett till att det nu finns ett tiotal konventionella äggproducenter som vill ställa om sin produktion till KRAV.