Coops ekoandel fortsätter öka
Fortsatt ökning för Coops försäljning av ekologiska livsmedel.
Under årets andra kvartal var andelen ekologiska varor 7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning. Det kan jämföras med första kvartalet då andelen var 7,1 procent och med helåret 2013 då andelen ekologiska varor låg på 5,5 procent.
– Vi är mycket nöjda med utvecklingen, inte minst mot bakgrund av att 2013 var motsvarande siffra för branschen som helhet cirka 4 procent. Vår målsättning för 2014 är att ekologiska varor ska stå för 8 procent av vår totala försäljning. Med den här takten ser det ljust ut, trots utmaningen att utbudet på marknaden ibland inte täcker efterfrågan, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.
– Vårt initiativ Veckans Eko har haft en mycket positiv effekt på vår ekologiska försäljningsandel. Genom att varje vecka kraftigt sänka priset på ekologiska varor och tydliggöra vår kommunikation i butik ökar vi tillgängligheten för fler. I princip all vår ekologiska frukt och grönsaker har genom detta initiativ ökat flera hundra procent i volym jämfört med en normal vecka, fortsätter Louise König.
Frukt, bär och grönsaker ökar mest
Kategorier som ökat mest i andelar under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år är frukt och bär, grönsaker och olja/vinäger. Barnmat toppar dock listan över livsmedelskategorier som har högst ekologisk försäljningsandel. Till exempel är varannan såld barnmatsburk ekologisk. Därefter kommer ägg (28 procent), olja/vinäger (23 procent) och frukt och bär (22 procent).
Coop är störst i branschen på ekologiskt och har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.