Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning
För två veckor sedan skrev Food Supply om att Svensk Mjölk stämmer Oatly. Nu kommenterar Oatly stämningen i ett pressmeddelande.
Bakom Svensk Mjölk står bland annat Arla, Skånemejerier och Norrmejerier. Tillsammans hade de under 2013 en omsättning på den svenska marknaden motsvarande 21,3 miljarder kronor. Motsvarande siffra för Oatly var 118 miljoner kronor, eller 0,55 procent av Svensk Mjölks omsättning.
- Vi blev väldigt förvånade. Kampanjen hade varit ute i mer än fyra månader och vi hade inte hört ett ord från Svensk Mjölk. Så plötsligt fick vi en stämning i knäet. Nu har vi läst igenom stämningsansökan och jag måste säga att vi fortfarande är lika förvånande, säger Toni Petersson VD Oatly i ett pressmeddelande.
Vill efterlikna mjölkens goda egenskaper
I stämningsansökan radas en lång rad uttryck upp som används av Oatly. Uttryck som Svensk Mjölk anser ger intryck av att mjölkprodukter är dåliga och/eller farliga för människokroppen. Det är uttryck som; ”It´s like milk, but made for humans”, “It looks milk but isn´t milk. It is made for humans (not baby cows).”, ”No milk. No soy. No badness.”.
- Vi förstår inte att någon kan uppfatta vårt budskap på det sätt Svensk Mjölk gör. Oatly är ett resultat av svensk forskning, där man ville efterlikna mjölkens goda egenskaper. Detta för att göra vardagen lite enklare för alla som inte vill eller kan konsumera mejeriprodukter. Så våra havredrycker är utvecklade för människor, medan komjölk är anpassad för den växande kalvens behov, säger Toni Petersson.
Att Oatly skriver att produkterna inte innehåller mjölk eller soja är en viktig upplysning för många av deras konsumenter. Att den inte innehåller konstigheter är ett sätt att uttrycka att den inte innehåller onödiga tillsatser. Ett flertal producenter inom livsmedelsbranschen uttrycker sig på liknande sätt.