Så mycket ökade Oatly under november
Nu redovisar Oatly hur mycket försäljningen har ökat i november. Stämningen från Svensk Mjölk är en bidragande faktor.
Rekordnivåer
Efter att Svensk Mjölk stämde Oatly inför Marknadsdomstolen har Oatlys försäljning nått nya rekordnivåer. Försäljningsökningen startade redan i juli när Oatly lanserade sina nya förpackningar och tog ett rejält kliv uppåt i samband med stämningen.
- Vi ser en ökning i alla produktkategorier. Snabbast växer Havregurten, vår vegetabiliska Yoghurt. Den nya baristaprodukten iKaffe har även den sålt betydligt bättre än vi förväntat oss, säger Johan Girdo, Commercial Director Oatly i ett pressmeddelande.
Ökat sedan i somras
I perioden juni till augusti 2014 ökar Oatlys försäljning till dagligvaruhandeln med 18 procent jämfört med samma period 2013. Under perioden september till november, alltså den period Oatly blev stämda, ökar försäljningen med 37 procent jämfört med samma period föregående år.
- Det är en oerhörd potential med tanke på att vi har en omsättning som motsvarar en halv procent av mejeribranschens omsättning, menar Toni Petersson VD Oatly.