23948sdkhjf

Coca-Cola vinner jämställdhetspris

Industrins jämställdhetspris 2015 går till Coca-Cola Enterprises Sverige.
Coca-Cola Enterprises Sverige har sedan några år tillbaka, som en del i sitt mångfaldsarbete, drivit flera initiativ för att öka jämställdheten. Ett mål var att varannan nyrekrytering skulle vara en kvinna, vilket uppnåddes 2014, då 56 procent av alla nyanställda på företaget var kvinnor. Företagets arbete belönas med Industrins jämställdhetspris. Priset togs emot av Pierre Decroix,vd för Coca-Cola Enterprises Sverige samt Elsa Ekman, chef för produktionen och Charlotte Larson, försäljningschef.

– Priset är ett kvitto på att vårt målmedvetna och strukturerade arbete för att öka jämställdheten har varit framgångsrikt. Jag är självklart stolt och glad över att vi får Industrins jämställdhetspris och ser det som en sporre att fortsätta arbetet och bli ännu bättre, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige i ett pressmeddelande.

Kvinnliga nätverk
Exempel på initiativ som Coca-Cola Enterprises Sverige driver är två kvinnliga nätverk. Ett nätverk är för kvinnliga talanger och ett är för kvinnliga medarbetare inom produktion och distribution. För att underlätta för de anställda med barn, män som kvinnor, att förena arbete med familj finns också ett särskilt föräldraprogram.

Vikten av jämställdhet syns även i företagets ledningsgrupp, där det idag sitter lika många män som kvinnor. Även på försäljnings- och marknadsavdelningarna är hälften av medarbetarna och ledningsgruppen kvinnor.

– Vårt arbete för ökad jämställdhet tog ordentlig fart när vi upptäckte att det var fler kvinnor som slutade än som anställdes. Sedan dess har vi arbetat målinriktat med att få en mer jämställd organisation, då vi är övertygade om att det leder till bättre resultat, säger Charlotte Larson försäljningschef, Coca-Cola Enterprises Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078