23948sdkhjf

Många tipsar om matfusk

206 tips kom in till Livsmedelsombudsmannen under 2014.
Tjänsten Livsmedelsombudsmannen inrättades i oktober 2014 och fungerar som en så kallad visselblåsarfunktion. Under 2014 var det 206 tips som kom in. Tipsen rör sig om allt från dålig hygien på restauranger till felmärkta varor. Syftet med Livsmedelsombudsmannen är att öka upptäckten av och förebygga livsmedelsbrott.

- Många tips har lett till fortsatt utredning. I flera ärenden finns misstankar om både livsmedelsbrott och andra brott, som till exempel smugglingsbrott, säger Jan Sjögren, avdelningschef på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

I merparten av tipsen är det inte Livsmedelsverket som ansvarar för utredning eller uppföljning så därför skickas ärendena vidare till behöriga myndigheter, oftast till de kommunala miljö-och hälsoskyddsnämnderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065