23948sdkhjf

Rekordår för svensk kyckling

Under 2014 slogs alla tidigare rekord och Svensk Fågels medlemmar ökade sin försäljning med 13 procent.
Svensk Fågels medlemmar ökade sin försäljning med totalt 13 procent under 2014. Försäljningen av färsk kyckling har ökat med 11,5 procent. Utvecklingen har varit positiv länge. Sedan 2006 har konsumtionen av svensk kyckling ökat med 38 procent. Försäljningssiffrorna är resultatet av ett långsiktigt arbete att lyfta fram svensk kycklings kvalitet och mervärden för svenska konsumenter, bland annat när det gäller starkt smittskydd som resulterat i en salmonellafri kyckling och hårda regler kring djurvälfärd samt tuff kontroll av antibiotikaförbrukningen. Men fortfarande är utmaningarna många, ökad import och svårigheter att investera är några hot mot branschen.

– Det är givetvis oerhört glädjande att se att svenskarna vill välja svensk kyckling och kalkon. Vår bransch är en av få som faktiskt ökar när de flesta andra köttslag backar. Samtidigt är vi glada och ödmjuka och vi arbetar dagligen med att bli ännu bättre. Konsumenternas förtroende måste förtjänas varje dag, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel i ett pressmeddelande.

Investeringar planeras
För att möta den ökade efterfrågan planerar branschen nödvändiga investeringar, vilket kräver en hållbar och långsiktig lönsamhet. Men dagens regler för nya anläggningar är krångliga och otidsenliga, framför allt i bondeledet men även i övriga delar av produktionskedjan.

– Vår satsning på hälsa, kvalitet och hållbar produktion är uppenbarligen uppskattad, men den kostar också. Vi jobbar dagligen på att bli ännu bättre. För att kunna fortsätta vårt arbete hoppas vi att myndigheter och politiker lyssnar på oss. Vi behöver regelförenklingar och effektivare administration för att kunna växa, säger Maria Donis.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078