Alkoholfritt ökar mest
Ingen överraskning enligt Systembolagets biträdande presschef.
Men enligt Ida Thulin Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget, är ökningen ingen överraskning. Hon säger att försäljningssiffrorna på alkoholfria alternativ har visat på en kraftig ökning i flera års tid nu.
– Anledningen till ökningen är att vi ser en kraftig efterfrågan från våra kunder, men också att våra leverantörer intresserar sig alltmer för alkoholfritt. Det gör att vårt alkoholfria sortiment blir både bredare och bättre för varje år vilket är jätteroligt, säger hon till Food Supply.
Och enligt Ida Thulin Ingerö pågår en normförändring i samhället vad gäller synen på alkohol.
– I dag hör det till det normala att man, vid en middagsbjudning, erbjuder ett likvärdigt alkoholfritt alternativ i ett likvärdigt glas.
Systembolagets siffror visar även att försäljningen av svensk starköl har ökat med 2,2 procent medan importerat starköl har gått ner, gentemot första kvartalet i fjol.
Försäljningen av starkvin har gått ner med nästan 7 procent och omsättningen på cider har minskat med ungefär lika mycket.