Serverar enbart Fairtrade-märkt
Företaget Sodexo tar nu nästa steg i sitt hållbarhetsarbete.
Företaget har utformat en global och långsiktig plan för en bättre framtid som de kallar för Better Tomorrow Plan, och en del av det kontinuerliga arbetet är att öka andelen Fairtrade-märkta varor.
"Vi vill aktivt bidra till lokala samhällens positiva utveckling. Vår fortsatta satsning på Fairtrade gör att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor, säger Azita Shariati, vd för Sodexo i Sverige, i ett pressmeddelande.
Fairtrade är en oberoende certifiering och kaffe är den, i kronor mätt, största produktgruppen. Fairtrade garanterar ett minimipris till kaffebonden och en premie till kooperativet.
– Svensk Fairtrade-konsumtion gör verklig skillnad och – förra året över 50 miljoner kronor bara i premiepengar för att utbilda vårdpersonal, bygga skolor och för odlare att kunna ställa om till ekologisk produktion, säger Fairtrade Sveriges generalsekreterare Magdalena Streijffert, i samma pressmeddelande.