23948sdkhjf

Coop lanserar jättekampanj

Vill utmana Ica-Stig – satsar på storytelling i sociala medier.
Coop har under många år kämpat i skuggan av ICA och deras framgångsrika reklamsåpa med Ica-Stig och hans anställda.

Men nu gör livsmedelsjätten en stor satsning med en ny kampanj – en kampanj de kallar "Ekoeffektien – som består av en rad filmer. I reklamfilmerna står familjen Palmberg i centrum, en familj som får testa att äta ekologisk mat istället för sin vanliga kost.

Frågeställningen som ligger till grund för den nya satsningen är:
"Vad händer när en familj som inte brukar äta ekologiskt börjar äta 100 procent ekologiskt?"

– På Coop har vi arbetat för ekologisk mat i ca 30 år. Det är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi och vi var nyfikna på vad som händer i kroppen när man övergår från icke ekologisk till ekologisk mat. Hittar man bekämpningsmedel i kroppen eller inte?, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop, till Food Supply.

Och med filmerna, menar Louise König, vill Coop öppna upp för diskussion.

– Vi vill gärna väcka diskussion och debatt kring vad vi äter och vilka effekter det får. Och vi vill framför allt inspirera fler att äta ekologisk mat och på så sätt verka för att minska kemikalieanvändningen i samhället.

Och responsen har inte låtit vänta på sig:

– Filmen har genom sociala medier nått över 1,2 miljoner människor på bara två dagar, uppger Louise König.

Hur kommer ni att mäta en eventuell försäljningsökning av ekologiska varor?

– Vi mäter försäljningen löpande och vi ser fram emot att ökningen fortsätter. Utmaningen just nu och framåt är att säkerställa svenska ekologiska volymer i relation till kundefterfrågan och det jobbar vi på.

Reklamfilmerna kommer, som till en början, bara att visas i sociala medier och Coops egna kanaler, görs av reklambyrån Forman&Bodenfors, ACNE Production samt videplattformen Be On.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.134