23948sdkhjf

Orkla minskar på saltet

"Det finns att göra och vi jobbar med det här hela tiden."
Den svenska saltkonsumtionen har de senaste dagarna väckt debatt, då Livsmedelsverkets kampanj ”Syna saltet” lanserades. Livsmedelsjätten Orkla Foods har arbetat med att minska på saltet i flera års tid.

– Sedan 2010 har vi jobbat med att sänka saltmängden i flertalet av våra produktkategorier, säger Eva Berglie, presschef på Orkla Foods Sverige till Food Supply, och fortsätter:

– Det finns att göra och vi jobbar med det här hela tiden, men det är ett omfattande process då vi har drygt 1800 produkter i vårt sortiment.

Orkla Foods har sett över sitt sortimentet i stort och vad gäller vissa produkter – till exempel ketchup och färdigrätter, har de enligt Eva Berglie, lyckats bra. Sedan finns det vissa problematiska produktkategorier där saltet fyller en funktion för konsistens och konservering, i sill till exempel.

– Man får titta på varje enskild produkt för sig och jobba med minskningen på olika sätt från fall till fall.

Bolaget välkomnar initiativ från myndigheter, konsumentföreningar och branschorganisationer för att åstadkomma en snabbare förändring.

– Det är en stor utmaning att förändra människors smakpreferenser och beteendemönster. Vi vill så klart att maten ska smaka gott, annars är risken att konsumenten själv saltar maten hemma.

Det har, enligt Eva Berglie, under lång tid varit stort fokus på sockerdebatten. Men också gluten och laktos. Och hon tror att just debatten om saltminskningen kan vara nästa stora grej att anamma för livsmedelsföretagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11