23948sdkhjf

Tredubblar sitt ekologiska sortiment

Under fjolåret ökade försäljning av ekologiska kryddor med drygt 28 procent. Santa Maria storsatsar på Eko och Fairtrade.
Santa Maria har haft ekologiska och Fairtrade-märkta kryddor i sitt sortiment sedan 2008. Nu utökas utbudet samtidigt som förpackningen byts ut från påse till glas.

Hur kommer det sig att ni lanserar ert ekologiska sortimentet på glasburk?


– Vi har sett en ökad efterfrågan på just ekologiska kryddor i glas, säger Christopher Westerberg, pressinformatör på Santa Maria, till Food Supply.

Enligt Christopher Westerberg har torkade ekologiska kryddor haft en god tillväxt under flera år, vilket även den ökade tillgången har bidragit till.

– Under 2014 ökade torkade ekologiska kryddor med drygt 28 procent värde och segmentet står nu för 5 procent av den totala försäljningen av torkade kryddor.

Har ni någon plan på att genomgående sälja ekologiska kryddor framöver?

– Vi har en ambitiös plan för vårt ekologiska sortiment och letar ständigt möjligheter att utöka utbudet, men det finns utmaningar med att hitta leverantörer som uppfyller såväl Eko- som Fairtrademärkning utan att det påverkar smaken på kryddan, säger Christopher Westerberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062