23948sdkhjf

Carlsberg anmäls till KO

Använde hashtagen #almedalsdrinken på Twitter. Nu anmäls bryggerijätten till Konsumentombudsmannen.
Bakgrunden är att ölvarumärket använde sig av hashtagen #almedalsdrinken på Twitter, trots att varumärket är skyddat av nykterhetsrörelsen IOGT-NTO.

Nu står det klart att en privatperson anmäler Carlsberg för opassande marknadsföring till Konsumentombudsmannen, KO.

"Jag menar att detta är direkt skadligt för nykterhetsrörelsen och ägnat åt att förvirra konsumenter", uppger personen i anmälan.

– Det är tredje året i rad som vi erbjuder alkoholfria öldrinkar i Almedalen och de har alltid haft egna namn på dem. Vi har använt hashtaggen #Almedalsdrinken i ett inlägg på Twitter eftersom IOGT-NTO uppmanar alla att använda hashtaggen för att prata alkoholfri dryck. Efter att IOGT-NTO påpekade för oss att de inte ville att vi skulle använda den, slutade vi med det, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg, till Food Supply.

Carlsberg använder nu hashtaggen #alkoholfribar som är fri för alla på hela internet att använda.

– Det är viktigare med en konstruktiv diskussion om alkoholpolitik och den omfattande smugglingen från gränshandeln än en hashtagg, avslutar Henric Byström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157