23948sdkhjf

Oatly svarar på kritiken: "Vi stöttar svenska bönder"

"Om fler upptäcker våra produkter kan det betyda en högre inkomst för svenska bönder".
Som Food Supply tidigare har berättat, vill havredrycksföretaget Oatly att man i 72 timmar – i samband med sommarfestivalen Way out West i Göteborg, skippar den vanliga mjölken till förmån för deras växtbaserade produkt.

– Vi förväntar oss inte att hela Göteborg ska börja dricka havremjölk bara för vi lanserar den här kampanjen, men vi vill åtminstone att folk överväger att smaka, säger John Schoolcraft, creative director på Oatly.

Det har hörts en hel del kritik mot att Oatly går hårt ut med att rata mjölken helt i tider då de svenska mjölkbönderna kämpar i motvind för att få verksamheten att gå ihop. John Schoolcraft menar tvärtom – att de stöttar de svenska bönderna.

– Allt vi producerar är baserat på svenskt havre som växer i den svenska jorden och skördas av svenska bönder. Om fler och fler människor upptäcker våra produkter kan det betyda en högre inkomst för svenska bönder vilket så klart är en god sak.

Syftet med kampanjen är, enligt Oatly, att göra en god gärning för planeten.

– Om ett större antal människor överväger fördelarna med en växtbaserad kost kan man – ur ett långtidsperspektiv – se vinster för planeten. Genom att byta ett glas vanlig mjölk mot havremjölk, kan växthusgaserna minskas med uppemot 69 procent per person, landanvändningen med 79 procent och energikonsumtion med 60 procent, säger John Schoolcraft och fortsätter:

– Något som inte kommer att lösa alla miljöproblem, men i alla vara fall ett steg i rätt riktning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071