23948sdkhjf

Vd:n vill ändra folks syn på Lidl

"Många vill inte handla hos oss. Det vill vi ändra på", säger Conor Boyle, vd för Lidl Sverige.
Lågpriskedjan och tyska Lidl ökade förra året sin omsättning i Sverige med 11 procent till 8,6 miljarder kronor, och för tredje året i rad gick kedjan med vinst.

Liidl, som har 169 butiker i landet, ökade dessutom sin marknadsandel mest av alla dagligvaruhandlare och har i dag 3,6 procent av marknaden. Men Conor Boyle, vd på Lidl, siktar på att nå ännu högre.

– Om vi växer med samma takt når vi 5 procents marknadsandel 2020, det tror jag är realistiskt, säger han till Dagens Industri.

Lidl etablerade sig i Sverige 2003 och gjorde då flera stora misstag som har skadat varumärket och som fortfarande plågar kedjan.

– Det finns fortfarande många som inte kan tänka sig att handla hos oss, som inte kan identfiera sig med Lidl som varumärke. Det försöker vi ändra på, säger Conor Boyle till Dagens Industri.

Modellen med låga priser och ett koncentrerat utbud av varor ska inte rubbas. När Lidl kom till Sverige hade en butik omkring 800 produkter, varav ett fåtal av dem var svenska. I dag har en Lidl-butik runt 2 000 varor inklusive kampanjvaror där en stor del av sortimentet – framför allt färskvaror – kommer från Sverige.

– Vi är inte klara, vi ska utveckla med ännu fler svenska varor och ännu fler ekologiska varor, säger Conor Boyle som räknar med att öppna 5-10 Lidl-butiker om året framöver.

Modellen är att täcka in 95 procent av vad kunderna behöver.

– Vi vill att kunderna först kommer till oss. De produkter vi inte har, hittar de någon annanstans.

Lidl vill bryta den svenska vanan att vara trogen sin matvarukedja, men det tar tid att bygga egna varumärken och få in kunderna i butikerna. Men Conor Boyle tror att många konsumenter snart kommer ändra synen på den tyska kedjan.

– När kunderna väl accepterar oss, då kommer det gå fort, säger Conor Boyle som jobbade på Lidl i Storbritannien 2008 när britterna – efter 14 år – upptäckte kedjan.


Fakta: Lidl

Lidl öppnade sin första butik i Tyskland på 70-talet. Idag ägs Lidl av en stiftelse och finns i över 25 länder med sammanlagt närmare 10 000 butiker. Sedan 2003 har vi pressat priserna i Sverige. I dag finns över 160 butiker i landet, från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar över 2 800 personer på Lidl Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08