Stockholms Stadsmission öppnar supermarket
Syftet är att minska onödigt matsvinn och ge människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att köpa bra mat till låga priser.
Men snart öppnar en matbutik som ska hjälpa människor i ekonomisk utsatthet och tar tillvara matsvinn. Det är Stockholms Stadsmission, i samarbete med bland annat Axfood, som ligger bakom Nordens första Social Supermarket.
– Socioekonomiskt utsatta kommer att kunna handla med 30 procent, men butiken är öppen för alla – även icke-medlemmar som dock handlar till ordinarie priser. Dessutom vill vi göra ett positivt avtryck på miljön genom att minska på den stora mängd matvaror som slängs, säger Sandra Axell, presskontakt på Stockholms Stadsmission, till Food Supply.
Ett annat viktigt syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden.
– I och med att vi öppnar kommer det att skapas arbetsträningsplatser, informerar Sandra Axell.
Medgrundare till konceptet är livsmedelsjätten Axfood som går in med kunskap, finansiellt stöd, men också med matgåvor. Dessutom samarbetar Stockholms Stadsmission med ytterligare en rad finansiärer, bland andra Arvid Nordquist HAB, Coca-Cola i Sverige, HKScan Sweden AB, Nestlé Sverige AB, Santa Maria AB och Orkla Foods Sverige.
Framåt hösten räknar Stadsmissionen med att kunna slå upp portarna för den första Social Supermarket i Norden.
– Just nu letar vi efter lokaler i socioekonomiskt utsatta områden i Stockholm. Sedan är planen att etablera oss på fler ställen ute i landet, uppger Sandra Axell.
I bland annat i Österrike har så kallade social supermarkets funnits i över 15 år med mycket goda resultat.
Fakta: Social Supermarket
Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna.
Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.
Butiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission och har tillkommit på initiativ av matvaruföretaget Axfood som driver bland annat Willys och Hemköpsbutikerna.
Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.