23948sdkhjf

Cloetta anmäls för reklamkampanj

Men Läkerolreklamen: ”Ge barnen en rejäl återställare efter lördagsgodiset”, frias.
Reklam för det Cloettaägda varumärket Läkerol, med smaken Dentafresh, har anmälts av en privatperson för stötande budskap.

Reklamen, som visas på stora tavlor runt om i landet, består av text och bild. Överst finns texten ”Ge barnen en rejäl återställare efter lördagsgodiset”. Nedanför är det en bild på en förpackning och under den en mindre text: ”En smart vana för starka tänder”.

Anmälaren skriver att det är extremt stötande att man gör kopplingar mellan barns lördagsgodis och alkohol och att barn aldrig ska behöva associeras med alkohol.

Annonsören däremot menar att reklamen inte innehåller referenser till alkohol och dessutom vänder sig till vuxna – inte till barn. Annonsören menar att det är tydligt bland annat genom att layouten i annonsen inte inne­håller några element som är ägnade att dra till sig barns uppmärksamhet.

Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RO, finner inte heller att reklamen är stötande och friar den. RO menar att de humoristiska referenserna, som annonsören spelar på, inte endast kan hänföras till alkoholintag.

Reklamen har producerats av King Solutions KB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078