23948sdkhjf

Bosse gnällde – fick ansiktet på mjölkpaket

Bosse Elfgrens Facebook-uppdatering blev en jättekampanj som nu vunnit fina priser.
Lidl har den senaste tiden försökt att bryta de fördomar som finns mot kedjan. Exempelvis med den lyxiga pop-up-restaurangen Dill i Stockholm, som enbart använde sig av varor inhandlade på lågpriskedjan.

I livsmedelskedjans kampanj i höstas, som gjordes tillsammans med reklambyrån INGO, fick mjölken byta namn till "Bosses Mjölk".

Ursprunget var stockholmsbon Bosse Elfgrens fråga på Facebook till Lidl: "Varför ska jag köpa tysk mjölk?". Bosse trodde nämligen att Lidls mjölk var tysk, precis som ursprunget på lågpriskedjan.

– Vi tänkte att om vi kunde övertyga Bosse så kunde vi övertyga många fler. Så när vi hittade hans inlägg så bestämde vi att bygga kampanjen runt detta, säger Caroline Forsshell, marknadschef på Lidl i en kommentar till Resumé.

Över tre miljoner mjölkförpackningar pryddes med 59-åriga Bosse Elfgrens ansikte, men namnbytet på mjölken var, enligt Lidl, bara ett första steg. Kedjan har dessutom gjort tv-reklam samt utomhus- och tidningsannonser riktade direkt till Bosse och man valde även att flyga förbi hans bostad med banderollen "Bosse! Vi har visst svensk mjölk!".

Bosse Elfgren blev, enligt egen utsago, överväldigad av uppmärksamheten.

– Jag blev i det närmaste chockad när jag insåg vad som hände. Nu verkar alla prata om mig, men att få en mjölk uppkallad efter sig är bara roligt, säger han till Resumé.

På måndagen vann reklambyrån tre fina utmärkelser – ett guldlejon, ett silver och ett brons – för kampanjen Bosses Mjölk:

– Jag tror att vi har hittat Lidls sätt att kommunicera i det verkliga livet, där vi hela tiden bevisar kvaliteten på deras produkter, säger Björn Ståhl på INGO till Resumé.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094