23948sdkhjf

Ny märkning ska lyfta ägarbönderna

Det gröna märket kommer att kommer att börja synas på Arlas förpackningar i början av 2016.
Arla lanserar ett nytt märke med syftet att göra det enklare för konsumenterna att se att produkterna kommer från ett mejeriföretag som ägs av bönderna själva. Märket kommer att lanseras på Arlas marknader i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland.

– Vi vill göra det tydligt att Arla är böndernas eget företag. Bondeägt innebär två saker: att Arlas förtjänst går tillbaka till bönderna och att de tar en aktiv del i att skapa värde för konsumenterna, säger Peder Tuborgh, koncernchef på Arla.

För närvarande är situationen tuff för bönder i hela Europa. Detta på grund av de mycket låga mjölkpriserna på världsmarknaden, en ökad produktion, ett ryskt importstopp och låg efterfrågan från kinesiska kunder.

– Det är viktigt för oss att skapa medvetenhet. När du köper en Arlaprodukt stödjer du mjölkbönder, inte en grupp aktieägare utan anknytning till mjölkproduktion, säger Åke Hantoft som är en av Arlas, nästan 13 000, ägare.

Det gröna märket kommer att kommer att börja synas på förpackningar i Sverige i början av 2016. I Storbritannien, Tyskland och Danmark rullas märket ut under hösten och vintern 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094