Forskare: Så blir ditt jordbruk konkurrenskraftigt
Fokus på lönsamhet och aktiv företagsledning – avgörande för jordbruksföretagens konkurrenskraft, enligt forskare.
Jonas Fjertorp kommer fram till en rad återkommande komponenter för framgång:
Lönsamhet som beslutskriterium. Strategin för företagets verksamhet måste grundas på ett lönsamhetsfokus. Utgångspunkten för beslut om hur företagets verksamhet ska se ut behöver styras av den långsiktiga lönsamheten för tillgängliga handlingsalternativ.
Aktiv företagsledning. Det behöver finnas en företagsledning som regelbundet fattar beslut om verksamhet. Utöver den dagliga operativa verksamheten, behöver företagsledningen engagera sig i affärsmässiga frågor som rör företagets utveckling. Det handlar både om vilka potentiella kunder som finns och vad de efterfrågar och vilka möjligheter företaget har att tillgodose dem på ett lönsamt sätt.
Lyhördhet för kundernas betalningsvilja. För att kunna fatta lönsamhetsstyrda beslut krävs kunskap om vad kunderna är beredda att betala för. Det krävs också att företaget anpassar sin verksamhet till det och inte genomför aktiviteter som inte skapar mervärden för kunderna som ökar företagets lönsamhet.
Kommunicerar kundvärden. För att kunna ta betalt för de mervärden företaget erbjuder kunderna, krävs att kunderna vet vilka mervärden som erbjuds. Detta kan till exempel göras genom tydliga varumärken, antingen företagets egna eller varumärken som utvecklas av de livsmedelsförädlare eller grossister som är företagets kunder.
Kompletterande verksamhetsgrenar. Flera verksamhetsgrenar som kompletterar varandra på något sätt, ger både viss riskspridning och anpassningsförmåga. Det bör finnas någon form av synergier mellan verksamheterna. Åtminstone någon verksamhetsgren behöver kunna regleras på kort sikt på ett sätt som påverkar lönsamheten.
Tar marginaler från kunder och leverantörer. Företaget utför sådana aktiviteter som är lönsamma att göra själv, istället för att de görs av kunder eller leverantörer. Konkurrenskraften ökar genom att företagets andel av värdekedjan blir större och företaget tar en del av kundernas och leverantörernas lönsamhetsmarginaler.
Ökar förmågan genom lönsamma samarbeten. Genom att samarbeta med andra företag, kunder eller leverantörer kan företaget skaffa sig förmåga och kompetens att tillgodose kundernas behov på ett sätt som annars inte hade varit lönsam för företaget.
Han lägger dock till en brasklapp.
”Det räcker dock inte att tillämpa komponenterna en efter en. De måste sättas samman på ett sätt som gör att de passar ihop och förstärker varandra. Det måste också ske med hänsyn till de förutsättningar företaget har, både i sin lokala omgivning och inom de branscher företaget verkar", skriver Jonas Fjertorp i rapporten.