Amerikanerna nobbar Absolut vodka
Värdet på Absolut skrivs ned med 4 miljarder kronor.
Enligt Paula Eriksson, informationschef på Absolut Company, är den amerikanska vodkamarknaden "extremt konkurrensutsatt" och konstaterar att det årligen lanseras 900 nya vodkamärken i landet.
Men allt är inte nattsvart för spritmärket. De senaste 14 veckorna ska Absolut vuxit igen och på andra marknader finns ett sug efter svensk sprit.
—Här i England där jag befinner mig just nu är Absolut det snabbast växande varumärket i bar och restaurang. I Kanada är det det snabbast växande varumärket av alla spritsorter. Och i Indien har vi precis passerat 100 000 nioliterslådor, som är en milstolpe när man bygger upp en marknad. Så det ser väldigt fint ut på många marknader, säger Paula Eriksson till TT.
Hon tillägger att nedvärderingen inte kommer att få konsekvenser i fråga om sparåtgärder eller personalneddragningar.
Enligt Eriksson väntar inga personalneddragningar eller andra sparåtgärder till följd av den sämre utveckling som ligger bakom nedskrivningen.
Absolut, som har sitt huvudkontor i Stockholm, är Pernod Ricards viktigaste varumärke och har en total försäljningsvolym på drygt 100 miljoner liter vodka.