Förtroendet för livsmedelsbranschen ökar
Såren från höstköttskandalen tycks ha läkt. Åtta av tio svenskar stort eller mycket stort förtroende för livsmedelsindustrin.
I en ny opinionsundersökning från Livsmedelsföretagen, som Food Supply har tagit del av, visar att åtta av tio svenskar nu har stort eller mycket stort förtroende för livsmedelsindustrin. Endast 1 procent av de tillfrågade har mycket litet förtroende för branschen.
Enligt Livsmedelsföretagens utvärdering är ett målinriktad arbete med kriskommunikation och mediehantering en av huvudfaktorerna till det ökade förtroendet. Efter att hästköttskandalen briserat beslutade Livsmedelsföretagen, som den branschorganisationen i landet, att inrätta en särskild tjänst för kris- och medierådgivning för medlemmarna. Kristhanteringsexperten Jeanette Fors-Andrée anlitades med det explicita uppdraget att öka förtroendet för branschen.
— Sedan hästköttskandalen är det många företag som har tänkt över sina rutiner och insett att transparens är rätt väg framåt. Det handlar om att, på ett vettigt sätt, kunna berätta för konsumenten varför man agerar på det sätt man gör när ett problem uppstår, säger Marie Söderqvist, vd på Livsmedelsföretagen, till Food Supply.
I våras antogs också särskilda riktlinjer fram i syfte att dämpa fallet för ett medlemsföretag om en kris skulle uppstå.
Undersökningen har genomförts av Demoskop och baseras på telefonintervjuer med 1 073 personer.