Han vill ha 4 miljoner
Nystartade Matsajten använder crowdfunding för att konkurrera med grossistjättarna. "Jag tror vi når målet", säger vd Fredrik Sundqvist.
— Matsajten är Sveriges enda oberoende och öppna digitala marknadsplats för livsmedelsbranschen som jobbar b2b (business-to-business), säger Matsajtens vd Fredrik Sundqvist till Food Supply.
För att få snurr på verksamheten har personerna bakom företaget valt ett oortodoxt sätt att få in kapital. Matsajten använder crowdfunding, en slags gräsrotsinsamling, för att nå och locka investerare.
— I grund och botten handlar det om att vi vill utveckla produkter och nå våra tillväxtmål. Då måste vi, som ny aktör, få in kapital och crowdfunding känns som ett nytt och roligt sätt att göra det på.
Matsajtens mål är att få in 4 miljoner kronor på 44 dagar. Crowdfundingkampanjen lanserades på onsdagen 2 september. Sedan dess har åtta investerare hakat på och 11 procent, närmare 450 000 kronor, av kapitalet är redan hemma.
Insamlingen fungerar som en PR-kampanj i sig.
— Huvudsaken är naturligtvis att vi behöver få in ett tillväxtkapital. Men kampanjen är också oerhört viktig för oss då det ger oss precis den publicitet vi vill ha. Vi ser gärna att vi blir en snackis, det gör att fler upptäcker oss.
Vad har ni för tillväxtmål?
— Vi siktar på att ta marknadsandelar och målsättningen är att kunna redovisa ett positivt kassaflöde vid slutet av nästa år. Och att få upp besöksstatistiken på sajten är naturligtvis det som kommer att driva Matsajten framåt.
De senaste veckorna har Matsajten snittat mellan 1 800 och 2 500 besök, berättar Fredrik Sundqvist
I jakten på investerare beskriver sig Matsajten som en ny marknadsplats som möjliggör för mindre aktörer i branschen att runda livsmedelsindustrins gatekeepers.
— För många, framför allt mindre, aktörer är vägen via stora grossister det enda sättet att nå ut till restauranger och kaféer.
Men då grossisterna har makt att både lyfta och stänga ute produkter och producenter blir, enligt Fredrik Sundqvist, Matjsatsen en slags fristad där aktörer, som ofta saknar tillräcklig marknadsföringsbudget, att slippa ställas inför grossistens granskande ögon.
Vad händer när ni fått in 4 miljoner kronor?
— Då sätter vi igång ett intensivt arbete med produktutveckling, att anställa fler, utveckla vår it-enhet och finnas på fler platser. Jag både tror och hoppas att vi kan komma igång med det redan i mitten av oktober.