Så svarar Arla på Unilevers stämning
Ombytta roller när Unilever stämmer Arla Foods för vilseledande marknadsföring. "Vi vet inte vad som driver Unilever", säger Arlas jurist till Food Supply.
Det är Arlas initiala beskrivning av Bregott Gourmet som har retat upp den brittisk-nederländska livsmedelsjätten. I samband med lanseringen använde Arla ordet "smör", då en produkt måste bestå av minst 80 procent mjölkfett för att få kallas för smör. Den korrekta benämningen för produkten är ”matfettsblandning”, vilket också anges på förpackningen.
— Det som stämningen handlar om är några få skrivningar som funnits på Arlas hemsida och i anslutning till en film som lades upp på Youtube. Det handlar alltså inte om någon särskild marknadsföringskampanj. Redan innan Unilever påtalade detta för oss hade vi åtgärdat misstaget och tagit bort de felaktiga skrivningarna. Skrivningarna har endast funnits på hemsidan under en begränsad tid. Att de överhuvudtaget använts beror på den mänskliga faktorn och Arla beklagar misstaget, säger Hans-Olov Dahlén, jurist på Arla Foods, till Food Supply.
Faktum är att Arla stämde Unilever för precis samma sak i oktober 2014. Då var det Unilever marknadsföring av "Flora med smör" som föranledde en stämningsansökan från Arla Foods läger.
— För Arla är det väldigt viktigt att det är enkelt för konsumenterna att ta till sig informationen om en produkts innehåll. Det är av just den anledningen vi tidigare valt att stämma Unilever för deras märkning och marknadsföring av Flora med smör där de ger konsumenterna intrycket av att produkten är ett smör när den i själva verket innehåller en väldigt begränsad mängd smör och därför ska betecknas som en matfettsblandning.
Uppfattar ni detta som en slags hämnd?
— Vad som driver Unilever kan inte vi svara på. Det enda vi kan konstatera är att det är extremt ovanligt att bli stämd på skrivningar som skett i begränsad omfattning och där vi dessutom redan hade ändrat felaktigheterna när Unilever påtalade dem för oss.
Food Supply har sökt Unilever för en kommentar.