Spritmonopol allt populärare — men bolaget tappar
Systembolaget omsättningen fortsätter uppåt. Även kundnöjdheten och stödet för spritmonopolet ökar. Men rörelseresultatet dippar.
Samtidigt försämrades rörelseresultatet med 35 miljoner till 133 miljoner kronor. Enligt Systemboalgets delårsrapport är tappet helt enligt planen och beror på ökade personalkostnader för nya butiker och IT-projekt.
Försäljningsvolymen förblev i princip oförändrad och landade på 127,7 miljoner liter.
Systembolaget redovisar en fortsatt hög kundnöjdhet. Det tredje kvartalet steg mätetalet Nöjdkundindex från 82 procent till 84 procent i fjol.
— Det är glädjande för oss att kundnöjdheten är hög och att våra kunder är nöjda med vår service, vårt sortiment och vårt sätt att sälja med ansvar, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger i en rapportkommentar.
Enligt en undersökning som beställts från TNS Sifo har dessutom svenskarnas stöd för Systembolagets ensamrätt till försäljning av sprit, vin och starköl — spritmonopolet — växt med 5 procent. I dag tycker 78 procent att det är en god ordning.
Butikernas försäljning av alkoholfria produkter har ökat med 11 procent under kvartalet. Men kategorin står alltjämt bara för en bråkdel av totalförsäljningen, 40 miljoner av 7 140 miljoner. Försäljningen av ekologiskt ökade med 78 procent.
— Det är mycket positivt att se utvecklingen av alkoholfritt och ekologiskt – fler väljer att göra medvetna val, säger Magdalena Gerger.
Vin drar fortfarande in mest pengar, med öl på en andraplats.
Försäljning juli-september (i miljoner kronor)
Sprit: 1 372
Vin: 3 664
Öl: 1 834
Cider och blanddrycker 221
Alkhogholfritt:39
Övrigt: 40
Totalt 7 170