23948sdkhjf

Så ska Helsingborg bli Sveriges mathuvudstad

Branschförening, nätverkande och EU-stöd ska få dig att förknippa Helsingborg med kulinariska upplevelser.
I januari tog Helsingborg det första steget i arbetet med att bli "Sverige matstad". Syftet är att lyfta fram det kulinariska i stadens varumärke och nu är förstudien om förutsättningarna för att bli en ledande stad för mat klar.

— Det kulinariska Helsingborg är en stor tillgång för stadens utveckling och attraktionskraft. Mat och livsmedel sysselsätter väldigt många människor och branschen har potential att växa i vår region. Samtidigt är detta något som alltför få känner till och som därför har möjlighet att utvecklas ytterligare, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (m), i ett pressmeddelande.

Förstudien, som har letts av den tidigare tv-kocken och Årets kock-vinnaren Rikard Nilsson, har kommit fram till att ett nytt samarbete kallat Food Evolution dras igång. Det ska fungera som en branschförening där såväl storskaliga producenter som mindre livsmedelshantverkare och krögare ska ingå. Föreningen, som formellt bildades under förra veckan, har 150 medlemmar.

Helsingsborgs stad och Food Evolution ska "söka EU-stöd för att stadens, föreningens, akademins och företagens medverkan ska få rejäl effekt".

Tanken är också att det ska upprättas en fysisk mötesplats för livsmedelsföretagen som ska användas för utbildningar och konferenser.

Under året har också ett krögarnätverk med runt 70 medlemmar startats.

— Vi har hela tiden utgått från gräsrötterna. Och det är viktigt i en bransch som rymmer så många olika företag som är intresserade av varandra. Kockar har till exempel koll på odlare och vice versa, säger projektledaren Rikard Nilsson, i en kommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062