"3D-teknik avgörande för livsmedelsindustrin"
Den nya 3D-tekniken kan revolutionera både tillverkning och produkter.
I dag är det kanske godis- och chokladtillverkarna som har kommit längst, mest med tanke på att råvaror som socker lämpar sig väl som material för 3D-utskrifter. Men den brittiske framtidsforskaren Christopher Barnatt vid universitetet i Nottingham tror att användningen av 3D-teknik i tillverkningen kommer vara utbrett längs hela livsmedelskedjan, och att det kan leda till mer närproducerat, besparingar i produktionen och mer skräddarsydda varor.
— Vi närmar oss en punkt där vi kommer ha möjlighet att hålla stora lager online, skräddarsy dem på en hemsida, för att sedan få dem levererade digitalt. Vi kommer inte behöva lika många långtradare längre när människor har möjlighet att skriva ut produkterna var som helst, säger han till brittiska Food Manufacture.
Christopher Barnatt är förvånad över att fler företag inte redan i dag, via 3D-tekniken, erbjuder exempelvis personligt utformade påskägg eller Alla hjärtans dag-choklad.
Framtidsforskaren gör jämförelsen mellan 3D-teknik och internet. Både i fråga om den initiala tveksamheten hos såväl tillverkare som allmänhet, men också när det kommer till potentiella kostnadsbesparingar i produktionslinjen, på förpackningssidan och i energiförbrukningen.