Oatly: En förlust för hela mänskligheten
LRF Mjölk jublar över att Marknadsdomstolen ger dem rätt angående Oatlys offensiva marknadsföring. Food Supply har pratat med Oatly, som förlorade striden.
Läs också: Oatly förlorade mot Svensk Mjölk
— Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller. Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, i en kommentar till Marknadsdomstolens dom.
Marknadsdomstolen biföll sex av sju yrkanden från Svensk Mjölk, och skulle Oatly bryta mot domen hotas företaget med vite om 2 miljoner kronor. Oatly tvingas också betala rättegångskostnaderna, som uppgår till 1 259 800 kronor.
— Marknadsdomstolen slår fast att väsentliga delar av Oatlys marknadsföring är både vilseledande och misskrediterande på samma gång. Misskreditering är ett av de värsta marknadsrättsliga övertrampen eftersom det försvårar konsumentens val, säger Katarina Ladenfors, advokat på Marlaw, som företrätt Svensk Mjölk.
Hos Oatly sparas det inte in på dramatiken.
— Det är inte bara ett nederlag för oss som företag, utan en förlust för hela mänskligheten. All forskning visar att vi måste ställa om till en större andel vegetabilisk livsmedelsproduktion, säger Catharina Henriksson, presschef på Oatly, till Food Supply.
Havredrycksföretaget anser att stämningen, och den efterföljande rättegången, är ett tecken på något mycket större.
— På papperet har rättsprocessen handlat om reklam och förpackningar, men egentligen har vi att göra med en storindustri som desperat försöker stoppa alternativa, växtbaserade, produkter.
Blev du förvånad över Marknadsdomstolens besked?
— Tvisten har pågått i drygt ett år så visst var vi medvetna om risken att förlora. Men ja, vi blev förvånade. Framför allt blev vi överraskade över att bli stämda överhuvudtaget. Vår marknadsföring har aldrig varit emot mjölk eller någon annan aktör, utan syftar till våra egna produkter, våra värderingar och vedertagen fakta om hälsa och miljö.
Marknadsdomstolens beslut innebär att Oatly inte får lov att påstå att mjölkvaror skulle vara sämre än deras havrebaserade produkter.
— Det beror naturligtvis på vilket behov personen i fråga har. Det går inte att generalisera och säga att det ena är bättre än det andra. Vad vi däremot kan säga är att havredryck är en hälsosam produkt som har mindre miljöpåverkan än mjölk.
Och det kommer ni fortsätta att säga?
— Vi kommer naturligvis att respektera domen från Marknadsdomstolen. Samtidigt vill vi även i fortsättningen delta i debatten och diskussionen om hur vi ska ställa om livsmedelsproduktionen för framtiden.
Vad får domen för konsekvenser för Oatly?
— För ett litet företag som Oatly är de drygt 1,2 miljoner kronorna som vi får betala i rättegångskostnader helt klart kännbara. Men vad gäller marknadsföringen tog vi bort de flesta av uttrycken som varit aktuella i rättsprocessen redan i våras, så i den meningen kommer vi inte påverkas nämnvärt, säger Catharina Henriksson.
Oatly omsatte närmare 270 miljoner kronor 2014.
Läs också: Oatly stäms för reklam
Läs också: Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning