23948sdkhjf

Unilever vann smörstriden mot Arla

Livsmedelsjätten får fortsätta med marknadsföringen av "Flora med smör".
För ett drygt år sedan lämnade Arla Foods in en stämningsansökan mot en av huvudkonkurrenterna i mejerihyllan, Unilever. Arla anser att Unilevers marknadsföring av matfettsblandningen Flora är vilseledande, då produkten innehåller mindre än 80 procent mjölkfett för att få kallas för smör.

Fel, säger Marknadsdomstolen, som nu avslår Arlas stämning. Därmed får Unilever rätt att fortsätta sälja produkten som "Flora med smör".

— Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men också för våra konsumenter. Flora med smör är en mycket bra och omtyckt produkt som utmanar inom ett segment som hittills dominerats av en spelare. Domslutet är en bekräftelse på att konsumenter fortsatt kan erbjudas bredare valmöjligheter vilket är mycket positivt, säger Martina Flemström, Nordenchef för Unilevers affärsområde Baking, Cooking & Spreads.

Läs också: Unilever stäms av Arla

Då Marknadsdomstolen är högsta instans kan domen går inte överklagas. Arla tvingas dessutom betala Unilevers rättegångskostnader.

I mitten av september kontratade Unilever och lämnade in en stämningsanmälan mot Arla, för vilseledande marknadsföring av Bregott Gourmet.

Läs också: Så svarar Arla på Unilevers stämning
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079