Cider ger bryggeri rekordresultat
All time high för Kopparbergs bryggeri då ciderexporten bidrar till ett nästan fördubblat resultat.
Rörelseresultatet ökade samtidigt från 69,2 miljoner kronor till 116,1 miljoner kronor. En förklaring till det är framgångarna på exportmarknaden för Kopparberg Cider.
"Vi har även fortsatt att utveckla nya förpackningstyper, ett exempel på detta är vår Frozen Cider. Där har utfallet varit mycket bra och den har snabbt erhållit topplaceringar inom sitt segment hos våra kunder. Vi har även fortsatt lansera cider på fat med stor framgång", skriver Kopparbergs vd Peter Bronsman i en kommentar till kvartalsrapporten.
På den svenska marknaden ligger fokus kvar på varumärkena Kopparberg Cider, Sofiero, Höga Kusten, Fagerhult, Svagdricka och Zeunerts Julmust.
Peter Bronsmans hjärteprojekt, krogkedjan John Scott´s med det uttalade syftet att "utveckla öl- och ciderkulturen" fortsätter att växa. I
"Vår senaste etablering i Marbella Spanien, som vi öppnade under sommaren, har givit mycket bra respons framförallt från våra engelska kunder och konsumenter", säger Peter Bronsman.
Läs också: Ciderkungen som vill skapa ett pubimperium
För de första nio månaderna 2015 uppgick rörelseresultatet till 233 miljoner kronor, vilket är en ökning med 92,2 miljoner kronor mot fjolåret. Det innebär all time high för bryggeriet.
"Resultatförbättringen hänför sig till en gynnsammare valutasituation, en bättre produktmix samt en effektivare produktion och en
fantastisk personal. Dessa faktorer kombinerat gör att vi redovisar det bästa resultatet någonsin", säger Peter Bronsman.