Storinvesteringar när Norrmejerier byter till skruvkork
Norrmejerier övergår till skruvkork för att inte tappa marknadsandelar. Investerar 300 miljoner kronor i Luleå och Umeå.
Totalt, och utslaget på flera kommer investeringarna att uppgå till 300 miljoner kronor, säger Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig på Norrmejerier till Food Supply.
— Vi måste modernisera vår maskinpark för produktion av färska mejeriprodukter så att vi effektivt och långsiktigt kan tillgodose konsumenternas behov och önskemål, men också att erbjuda konkurrensmässigt attraktiva förpackningar. Mer effektivt nyttjande av våra mejerier innebär minskad bemanning, säger Norrmejeriers vd Hans-Åke Hammarström i ett pressmeddelande.
Först ut är anläggningen i Luleå vars maskinpark anpassas till skruvkorksförpackningar redan till våren. Under 2017 kommer ett nytt förpackningssystem installeras i Umeå. Mejeriet i Umeå byggs samtidigt ut.
Att mjölk från Norrmejerier i framtiden får skruvkork beror på en rädsla för att tappa marknadsandelar mot Ica och livsmedelskedjornas egna varumärken (EMV). Investeringen beskrivs som nödvändig och att utveckligen inte går att bromsa.
— Vi kan inte riskera att tappa konsumenter på grund av att vi inte har en tillräckligt attraktiv förpackning, säger Hans-Åke Hammarström.
Står och faller Norrmejerier med skruvkorken?
— Nej. men det är ett sätt att stå emot konkurrensen från Arla och ENV i den södra delen av vår hemmamarknad. Där har konsumenterna vant sig vid skruvkorkar och en majoritet föredrar det. Vi vill inte tappa marknadsandelar, helt enkelt, säger Mariann Holmberg, som inte oroar sig för att lojaliteten hos de mest inbitna kunderna i den norra delen av Norrmejeriers hemmamarknad kommer att påverkas av förändringen.
Av kostnadseffektiviseringsskäl kommer Norrmejerier att förlägga samtliga produkter i små serier till Umeå medan båda anläggningarna kommer att fortsätta producera volymprodukter som mjölk och fil. En förklaring till att mer en del av produktionen flyttas till Umeå beror enligt Norrmejerier på att försäljningen i den södra delen av hemmamarknaden ökar.
— En optimering av produktionen gör det möjligt att minska transporterna, vilket är speciellt nödvändigt i norra Sverige med stora geografiska avstånd. Kortare transporter är bra både för miljön och för att hålla ner kostnader, säger Hans-Åke Hammarström.
Nya maskiner och förskjutningen till mejeriet i Umeå kommer leda till uppsägningar i Luleå, som måste bantas med mellan 25 och 30 tjänster.
— Under genomförandet räknar vi med att ett flertal medarbetare hinner sluta av naturliga skäl, exempelvis genom pension, andra arbeten eller studier. Avsikten är att minimera antalet uppsägningar, säger Hans-Åke Hammarström.