Succé för Livsmedelskollen
Över 30 000 unika besökare för Uppsala kommuns tjänst som ger allmänheten lättare tillgång till miljöförvaltningens kontroller av restauranger, offentlig sektor och livsmedelsföretag.
— Jätteroligt att det finns ett så stort intresse för både vårt och livsmedelsföretagens arbete. Vi tror att livsmedelskollen på sikt kan bli en drivkraft för att hålla livsmedelshygieniska på hög nivå i Uppsala, säger Stellan Sjöström, livsmedelsinspektör och huvudsansvarig för att ta fram webbtjänsten.
Nu hoppas han och kommunen att fler kommer att använda tjänsten, och få så sätt få bättre koll på julbord och andra julrelaterade livsmedelsinköp.
Resultaten från inspektionerna av exempelvis en restaurang visas på den tillhörande hemsidan. Här får verksamheterna ett slags "betyg" baserat på de tre senaste kontrollerna. Symboler visar huruvida en verksamhet har avvikelser eller inte.
På kommunens Facebook rosas nu Livsmedelskollen.
— Jätteroligt att det finns ett så stort intresse för både vårt och livsmedelsföretagens arbete. Vi tror att livsmedelskollen på sikt kan bli en drivkraft för att hålla livsmedelshygieniska på hög nivå i Uppsala, säger säger Stellan Sjöström.