Uppgift: Carlsberg vill ta över stora ölvarumärken
Huggsexa om kända ölmärken i kölvattnet av den stora ölfusionen mellan Anheuser-Busch InBev och SAB Miller.
Att storbryggeriet funderar på att avyttra märkena beror på att det kan underlätta de konkurrensprövningar som nu följer affären som uppgick till över 1 000 miljarder kronor, och som innebär att världens största bryggerikoncern Anheuser-Busch Inbev och världens näst största, SAB Miller, nu går samman. Fusionen gör att 28,5 procent av ölmarknaden koncentreras till en och samma koncern.
Läs också: Miljardaffären avslutad för öljätte
Men det franska finanskonsultföretaget Kepler Cheuvreux flaggar för att Carlsbergs pågående strategiöversyn, där bland annat 2 000 tjänster sägs upp i syfte att förbättra lönsamheten, kan sätta käppar i hjulet för affären, uppger Dow Jones Newswires.
Läs också: Carlsberg säger upp 2 000 anställda
Samtidigt spekuleras det i en helt andra potentiella intressenter. Enligt professor John Colley vid Warwick Business School i Storbritannien, är såväl Heineken som Molson Coors intresserade av Grolsch och Peroni, skriver Food Manufacturer.