AAK får pris för värmetålig choklad
Den svenska fettkoncernen vinner EM-guld i innovation för både en chokladlösning och en smördegsprodukt för bageriindustrin.
Priset som årets bästa konfektyrinnovation gick till Tropicao, en chokladlösning som AAK lanserade i början av september och som har utvecklats för att chokladprodukter, inte minst på marknaden i Sydamerika, Asien och Mellanöstern, bättre ska stå emot oangenäma effekter i varmare klimat. Produkten, som AAK själva beskriver som "den största värdeskapande innovationen i vår bransch sedan många år" gör att chokladen inte blir vitaktig, grynig och torr i värmen.
Läs också: Malmöföretag gör choklad värmetålig
AAK mottog också en utmärkelse för innovation inom bagerisegmentet. Det för Akopastry HP, vars syfte är att göra smördegsprodukter mer kostnadseffektiva.
Därmed kammare AAK hem två av totalt nio priser som juryn delade ut för att uppmärksamma innovation inom livsmedelsindustrin.
— Det här är ett stort erkännande av våra unika lösningar till bageri- och konfektyrindustrierna, men även av teamen bakom innovationerna. Det är med stor stolthet vi tar emot de här utmärkelserna, säger AAK:s marknadschef Anne Mette Olesen.