Färre unga bryr sig om varumärken på julbordet
Traditionella varumärken tappar greppet om unga julfirare. Scan och Apotekarnes fortfarande starka.
2013 uppgav 25 procent av de tillfrågade i det yngre åldersspannet att de inte skulle bry sig om något särskilt varumärke försvann från julbordet. I den nya mätningen är siffran uppe i 30 procent.
I övriga åldrar märks inte samma förskjutning.
— Alla har vi förstås olika önskemål och krav när det gäller vad som är viktigt under julen. Att drygt en tredjedel av unga vuxna inte lägger någon värdering i vilka varumärken som måste finnas med på julbordet, kan dels bero på de ännu inte står som värd eller värdinna för julmaten. Men det kan också vara en fingervisning om att andra parametrar är viktigare än att maten kommer från ett visst varumärke, säger Jannice Borekull, vice vd och marknadschef på Sveriges Annonsörer.
Två varumärken som verkar behålla ett starkt grepp om jultraditionerna: Scan och Apotekarnes. Av samtliga tillfrågade svarar nästan fyra av tio, 36 procent, att de inte kan tänka sig att vara utan skinka, köttbullar och prinskorv eller Apotekarnes julmust. 22 procent svarar att de inte kan vara utan Blossa-glögg, 20 procent Arla-produkter, 18 procent Slotts, 16 procent Abba Seafood, 13 procent Felix och 11 procent Marabou.
Var tionde person nämner Annas Pepparkakor, saffran från Santa Maria och julmust från Nygårda som oumbärliga på julen.
Kvinnor skulle sakna sötsaker som choklad, julskum och pepparkakor i högre utsträckning än män. Däremot verkar starksprit vara viktigare hos män. 13 procent tycker att det krävs Skåne Akvavit för att det ska räknas som ett riktigt julbord.
Undersökningen baseras på en webbundersökning där 1 000 personer fått frågan ”Är det något, eller några, varumärken som du inte vill vara utan och julbordet?”