Livsmedel i fokus när Hemmakväll byter skepnad
För Hemmakväll är det nygamla samarbetet med Axfood ett steg riktning mot ett nytt butikskoncept.
— Vi har varit kund hos Axfood under många år tidigare så vi har en lång historik tillsammans, säger Hemmakvälls vd Stephan Andersson till Food Supply.
Läs också: Axfood återtar Hemmakväll-samarbete
Därmed återtar Axfood kontraktet som förlorades till grossistkonkurrenten Privab i början av 2014.Värdet av affären offentliggörs inte.
Nöjesbutikskedjan Hemmakväll, som tidigare kanske huvudsakligen associerades med hyrfilm, köpfilm och lösgodis, beskriver det nya samarbetet som "ytterligare ett steg i företagets fortsatta utveckling".
Enligt Stephan Andersson handlar det i själva verket om ett helt nytt butikskoncept. Exakt vad det handlar om vill han dock inte avslöja förrän den nya skepnaden tagit form på marknaden. Han vill heller inte gå in närmare på vilken typ av aktörer som Hemmakväll ska plocka marknadsandelar av men konstaterar att kedjan har haft en "stark positiv trend inom vårt ätbara koncept" med fokus på lösgodis de senaste åren.
— Vi står nu inför en implementering av ett helt nytt butikskoncept på den Svenska marknaden vilket i sin tur kommer innebära ökade volymer och högre krav på att säkra varuförsörjningen framåt i tiden till vår kedja. Det är anledningen till att vi nu valt att tecknat ett avtal med Axfood.