Nimo-KG ska växa inom livsmedel
Efter rekordorder från Findus ska teknikleverantören vinna mark inom bageri- och fiskeindustrin.
— De två senaste åren har varit fantastiskt bra, både sett till rena resultat och hur företaget har utvecklats. Framgångarna ser vi som en språngbräda för att fortsätta uppåt och framåt, säger Martin Olsson, vd på Nimo-KG, i ett pressmeddelande.
Nu satsar Nimo-KG på att växa ytterligare inom livsmedelssektorn. För företagets säljteam kommer 2016 innebära riktade insatser mot specifika marknader.
— Vi har under flera år varit starka i köttindustrin där våra produkter och systemlösningar fungerar väldigt bra. Vi har nu även börjat rikta in oss mer mot främst bageri- och fiskeindustrin som även det är branscher där vårt sortiment passar in. Bra kvalitet fungerar överallt, säger Anders Pålsson, säljare hos Nimo-KG.
För att etablera sig inom fiskeindustrin har Nimo-KG börjat erbjuda produkter från marknadsledaren Sæplast.
— Det är ett exempel på hur vi breddar sortiment och kompetens för att växa i nya branscher, säger säljaren Peter Becker, i en kommentar.
Det är i första hand hemmamarknaderna som ska bearbetas.
— Planen är att växa lokalt och börja hemma i Skåne. I bageribranschen är vi redan aktiva med flera kunder men nu genomför vi större satsningar mot de här marknaderna. Det är ett sätt för oss att bibehålla tillväxten som vi har haft de senaste åren, säger säljaren Eva Johansson.
Nimo-KG:s vd Martin Olsson ser ljust på det kommande året.
— En konkret målsättning för oss är att öka omsättningen även nästa år. Vi har bland annat ökat vår kapacitet inom konstruktion och kommer fortsätta arbeta utifrån perspektivet att lösa våra kunders problem snarare än att enbart sälja maskiner, säger Martin Olsson.