23948sdkhjf

En titt i Arlas kristallkula

Ryssland och mozzarella två av många prioriteringar när Arla satsar inför nästa decennium.
Mejerikoncernen Arla har presenterat sin strategi för verksamheten fram till år 2020. Strategin stakar ut linjerna för hur Arla vill växa och innehåller satsningar på tillväxt inom åtta globala mejerikategorier och på sex specifika marknader.

– Vi lanserar en ny strategi, men det innebär inte någon radikal förändring av Arlas riktning. Under de senaste åren har vi förberett oss för det här ögonblicket genom att expandera i storlek och utöka våra kompetenser. Strategi 2020 innebär att vi kommer att fokusera ännu mer på organisk tillväxt. Vi ska få våra varumärken att växa genom innovation som fokuserar på det som konsumenterna och kunderna vill ha och behöver. Detta ska hjälpa oss att skapa den mest lönsamma tillväxten baserad på ägarnas mjölk, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i en kommentar.

I dokumentet konstaterar Arla att de har mer mjölk i dag än någonsin tidigare och att mängden mjölkråvara sannolikt kommer att öka under de närmaste fem åren. Sedan 2007 har Arlas mjölkvolym ökat från 8 miljarder kilo till 14 miljarder kilo, både genom fusioner och, sedan EU:s mjölkvoter försvann i april i år, organisk tillväxt till följd av att de 12 700 ägarbönderna har ökat produktionen. Sammantaget förväntas mjölkproduktionen inom Arla stiga med ytterligare 2,5 kilo till år 2020.

Den ökade mjölkvolymen ska, enligt den nya koncernstrategin, hjälpa Arla att "briljera inom åtta mejerikategorier".

— Den globala mejeriindustrin har utvecklats med en sällan skådad hastighet, med miljoner konsumenter som håller på att ändra sina dagliga vanor och preferenser. Vi har analyserat konsumentbehov och trender över mejerikategorier i världen, och har matchat dessa mot våra styrkor. Det har resulterat i åtta specifika kategorier där vi känner att Arla kan uppnå en ledande ställning, globalt eller regionalt. Våra strategiska innovationer och bästa resurser ska sättas in i dessa kategorier, säger Peder Tuborgh.

De prioriterade produktkategorierna är:

Smör och matfett. Bli en global ledare inom smör och matfett med produkter i världsklass, tillverkade av naturliga ingredienser.

Färskost. Vara ledande inom färskost tillverkad av naturliga ingredienser och specialbehandlad färskost av högsta kvalitet.

Specialost. Bli ledande inom specialost med kreativa produkter och koncept.

Mjölkbaserade drycker. Forma marknaden för näringsriktiga mjölkbaserade drycker tillverkade av naturliga ingredienser för människor i farten.

Yoghurt. Skapa en stark ställning för yoghurt som baseras på innovationer och naturliga nyttigheter.

Mjölk & pulver. Leda och utforma marknaden för mjölk och pulver med näringsriktiga konkurrenskraftiga produkter som ger mervärde.

Mozzarella. Bygga upp en global ställning inom mozzarella med konkurrenskraftiga produkter av hög kvalitet.

Ingredienser. Bli en global ledare inom värdeförädlade vassleprodukter.

Tillväxten inom kategorierna ska i synnerhet koncentreras till de tre globala varumärkena Arla, Lurpak och Castello.

Arla vill också fortsätta att växa internationellt. Fokus kommer att ligga på sex marknader: Europa, Mellanöstern, Kina, Ryssland, Nigeria och USA. När det gäller Ryssland är Arla hoppfulla att den nuvarande ryska bojkotten av mejerivaror från EU snart ska vara över.

— Vi har identifierat de marknader där Arla har störst potential att skapa långsiktigt lönsamma affärer för våra ägare, Arlabönderna. Vi ökar insatserna i USA och i Nigeria samtidigt som vi fortsätter att stärka vår ställning i Europa, Mellanöstern och Kina. Vi är fortsatt hoppfulla om att Ryssland åter öppnar upp för import, och då kommer det fortfarande vara en mycket attraktiv marknad för Arla, säger Peder Tuborgh.

Koncernen har det uttalade målet att "vinna som ett effektivt Arla".

— Vi är inte samma företag som vi var förut. Under de senaste åren har Arla arbetat med att ta rollen som ett internationellt livsmedelsföretag, och frukterna av det kommer att skördas de närmaste åren. Vi kommer att se en ännu mer effektiv supply chain, när vi etablerar en gemensam europeisk mjölkpool för att säkerställa ett bättre användande av mjölken inom hela Arla. Vi kommer att få uppleva ett mer globalt varumärkes- och marknadsföringsarbete, förbättrad kostnadseffektivitet och fler radikala innovationer över gränserna, säger Peder Tuborgh.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094