Rejäl expansion för filmstjärnans burgerkedja
Från sex till 150 hamburgerrestauranger på fem år. Det är målet för Wahlburgers, som ägs av filmstjärnan Mark Wahlberg och hans bröder.
Men bröderna Wahlberg har större planer än så. De kommande fem åren ska mellan 100 och 150 nya enheter öppnas, avslöjar bolagets vd Rick Vanzura i Business Insider.
Mark och Donnie är mest kända som skådespelare och artister medan Paul är en klassiskt utbildad kock med 30 år i branschen. Wahlburgers restauranger konkurrerar i första hand med andra amerikanska högstandardkedjor som Shake Shack, Five Guys och Smashburger.
Snart finns Wahlburgers i andra amerikanska städer som Orlando, Philadelphia och Washington DC men kommer även att ploppa upp i Mellanöstern där 20 nya restauranger ska etableras. På sikt kan det bli aktuellt med 300 restauranger världen över.
Att bröderna medverkar i en tv-serie om familjeföretaget inte direkt gjort restaurangerna mindre välkända.
— Det har definitivt skapat uppmärksamhet. Vi såg en omedelbar försäljningsökning efter att showen sänts. Och eftersom Mark och Donnie är väl medvetna om hur viktig showen är för varumärket har de gjort allt för de kan för att göra pr för showen, säger Rick Vanzura till tidningen.
Enligt Rick Vanzura säljer de ursprungliga restaurangerna för omkring 5 miljoner dollar, motsvarande drygt 42 miljoner kronor, årligen men han räknar inte att alla nya restauranger kommer att uppnå samma försäljningsvolym.