Miljonregn över Matsmart
30 friska miljoner ska ta den snabbväxande nätbutiken utomlands.
Läs också: Matsmart växer så det knakar
För att hålla tempot uppe tar nätbutiksföretaget återigen in riskkapital. Och precis som i förra rundan går Edastra in med nya pengar. Northzone och GP Bullhound går in som nya investerare. Totalt tar Matsmart in 30 miljoner kronor. Och målsättningen är glasklar — fortsatt tillväxt.
Läs också: Gammal mat lockar riskkapital
— Alla gillar att göra ett klipp på varor som det inte är något fel på. Det är inte så konstigt egentligen. Trots det blir vi lika förvånade varje månad över att se hur fort vi växer, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart, i en kommentar.
Jessica Nilsson, som själv var med och grundade matleveranstjänsten Hellofresh, är investeringsansvarig på Northzone.
– Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. Matsmart har hittat ett vinnande koncept som erbjuder konsumenter möjlighet att fynda, och även minskar matsvinnet. Med deras smarta affärsmodell och erfarna team tror vi starkt på vad de kan åstadkomma på den svenska och internationella marknaden, säger Jessica Nilsson.
Enligt Karl Andersson har Matsmart svårt att hinna med alla erbjudanden om nya samarbeten från producenter och grossister. Och han tror att den heta debatten om problemen med matsvinn har bidragit till intresset för företaget.
— När man har gjort en bra affär vill man berätta om det, och visa sina vänner att de också kan göra det. Nu har konceptet blivit så välkänt att producenter och grossister hör av sig med idéer om samarbete. Vi har svårt att hinna med. Med det här kapitaltillskottet kan vi fortsätta satsa och möta efterfrågan ännu bättre, säger Karl Andersson.