Därför ställer Max om till vegetariskt
Målsättningen är en ökning med flera hundra procent.
Läs också: Max goes vegan
— Köttkonsumtionen är en av vår tids stora klimatutmaningar, därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda riktigt goda och klimatsmarta alternativ. Som Sveriges snabbast växande hamburgerkedja är det självklart att vi ska erbjuda ett brett sortiment av både vitt och grönt kött, sa Max vd Richard Bergfors, då.
— Jag tycker ändå att vi har satt upp ett fullt realistiskt mål, säger Richard Bergfors till Veckans Affärer.
I bakgrunden finns naturligtvis även en genomtänkt affärsstrategi. Genom att rikta in sig på en bredare målgrupp än endast de som identifierar sig som veganer eller vegetarianer blir försäljningspotentialen större, resonerar Max.
— Vi ser en trend i världen där människor helt eller delvis går över till vegetarisk kost, men jag tror inte att man kommer att sluta äta kött för det, säger Richard Bergfors till Veckans affärer.
Enligt Richard Bergfors har utvecklandet av den nya vegetariska menyn, vars rätter ännu inte namngivits, pågått i cirka två års tid och genomgått en rigorös provsmakningsprocess. Tidigare försök har slagit slint.
— Vi hade olika falafel-produkter på menyn för ett par år sedan, men de sålde inget bra och vi fick plocka bort dem. Det är inte så att våra kunder har efterfrågat de vegetariska produkterna, men jag är övertygad om att några kommer att sälja bra och inspirera till aktiva val, säger Richard Bergfors, till tidningen.