23948sdkhjf

Arla ser reklamkritiken som samlad attack

Att Arlas anmälda mjölkreklamslogan "naturens egen sportdryck" skulle vara vilseledande är fel, anser mejerijätten, som också misstänker samordning bland anmälarna.
Som Food Supply skrev om igår har det den senaste tiden rasslar in anmälningar för missvisande och vilseledande reklam. Minst 26 anmälare ska ha kontaktat Konsumentverket med kritik mot Arlas marknadsföring av mjölk som "naturens egen sportdryck".

Läs också: Stormejeriernas reklam i blåsväder

Även Reklamombudsmannen, som nyligen fällde Skånemejerier för påståendet att mjöl är "människans ursprungliga dryck", har mottagit anmälningar och påbörjat ett ärende mot Arla, uppger Dagens Media.

"Det är inget naturligt med att människan dricker av en annan arts di för att utöva sport. Mjölken i fråga är komjölk som kon producerar för sin kalv som behöver dias för att växa, inte för att använda som sportdryck då kalvar ej utövar sporter”, skriver anmälare, enligt tidningen.

Arla har använt sig av uttrycket "naturens egen sportdryck" under flera år men det är först under de senaste veckorna som anmälningarna strömmat in. Och det är ingen slump, enligt mejerijätten.

— Vi anser inte att vår reklam är vare sig missvisande eller vilseledande. Vi har använt oss av ”naturens egen sportdryck” i snart fyra år och nu plötsligt kommer det in ett stort antal anmälningar på kort tid. Det är ganska uppenbart att det är samordnat. Av vem får andra spekulera i, säger Daniel Emilsson, pressekreterare på Arla, till Dagens Media.

Enligt Daniel Emilsson har Arla blivit kontaktade av Reklamombudsmannen i ärendet, men inte Konsumentverket. Han säger också att Arla inte har några planer på att göra ändringar i sin reklamslogan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094