23948sdkhjf

Ljusning för Ingelsta

Efter flera år med knallröda siffror tror kalkonföretaget på goda tider.
2014 tvingades Ingelsta Kalkon att lägga ned fyra av sina nio butiker runt om i landet och bolaget redovisade en förlust på 16 miljoner kronor.

— Jag har varit vd i snart tre år och uppdraget jag fick var att vända utvecklingen. Vi har dragit ner kostnader och har i dag fem butiker kvar som är lönsamma, och det har gjort mycket. Vi har också investerat mycket i produktinnovation och reklam. Man kan säga att vi har satsat oss ur krisen, säger Peter Andersson, vd på Ingelsta Kalkon, till HD-Sydsvenskan.

Det tycks, i kombination med att allt fler försöker undvika rött kött, ha hjälpt. I den senaste årsredovisningen (brutet i april) kunde Ingelsta, som omsatte närmare 276 miljoner kronor, uppvisa ett positivt rörelseresultat om 1,8 miljoner kronor.

Som Food Supply tidigare har skrivit om är Alllhelgonahelgen och Thanksgiving, högtider som ofta associeras till kalkon, viktiga för Ingelsta. Men även julen har utvecklats till en period då försäljningen slår i taket. Under november och december ökade försäljningen med 10 procent.

Läs också: Allhelgona — då ökar Ingelstas försäljningen dramatiskt

— De åren jag har varit här har vi slagit rekord varje år under julförsäljningen. Vi ser att konsumenterna ersätter traditionella julprodukter med kalkon och det är bra för oss. Och vi jobbar med nya produkter som bland annat prinskorv, sylta och leverpastej, det enda vi inte klarar på julbordet är sillen.

I april är det dags att redovisa siffrorna för det innevarande verksamhetsåret. Och Peter Andersson är optimistisk.

— Vi fortsätter att gå väldigt bra. Jag vill inte gå in på siffror men jag vågar säga att omsättning och vinst kommer att fortsätta öka, säger han till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093