23948sdkhjf

"Det kändes förnedrande"

Bluffmejl drabbar såväl Coop som kedjans medlemmar.
"Är du redo för specialerbjudanden- och rabatter på COOP?". Så inleds det mejl som förra veckan landade i inkorgen till Anne-Marie Brinenmans restaurang. Allt hon behövde göra var att svara på några frågor om vad hon tycker om Coop och hur hon ser på näthandel. Som motprestation skulle hon få hämta ut ett presentkort på 350 kronor från butikskedjan.

I vanliga fall förpassar Anne-Marie Brinenman, som driver en restaurang i Kalix, de olika erbjudanden hon får via mejl till papperskorgen. Men denna gång fick hon för sig att svara.

— Normalt skulle jag aldrig ha gått på detta, men nu gjorde jag det, säger Anne-Marie Brinenman, till Food Supply.

Sagt och gjort. Och till en början verkade dealen ännu bättre än vad som först utlovats. Som tack för hjälpen skulle hon få välja ut en present för bara 19 kronor. Hon fastnade för en sprillans ny mobiltelefon, värd tusentals kronor.

Men när hon knappat in sina sina kortuppgifter fick hon en obehaglig överraskning.

— Döm om min förvåning när jag, efter att ha betalat med mitt kreditkort, får veta att jag gått med i en dejtingsajt, säger hon och berättar att hon kände sig väldigt lurad.

Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop, bekräftar att det rör sig om ett bluffmejl.

— Vår bild är också att konsumenter blir allt bättre på att genomskåda bluffarna. Vi har inte fått några klagomål eller frågor på det aktuella mejlet till vår kundtjänst. Men självklart ser vi allvarligt på alla försök som görs för att använda vårt varumärke för bluffar och tar det vidare till våra jurister, säger Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop.

"Flög nästan i atomer"

Mejlet kommer från Dealrewards.dk, som saknar såväl hemsida som företagsinformation. Enligt Anne-Marie Brinenman utgav sig bluffmakarna för att komma från marknadsundersökningsföretaget Amazon och arbeta på uppdrag för Coop. Något sådant undersökningsföretag finns inte. Företagsnamnet är dessutom detsamma som ett av världens största företag, den amerikanska internetjätten Amazon.com, sannolikt för att via namnigenkänning öka trovärdigheten på avsändaren.

— Jag är medlem och samlar poäng på Coop. Därför blev jag väldigt glad över att kunna hämta hem en check på 350 kronor. Att jag dessutom kunde välja en Iphone 6 för bara 19 kronor kändes helt fantastiskt, säger Anne-Marie Brinenman.

Mest upprörd är hon över att den falska undersökningen ledde till ett medlemskap på en dejtingsajt.

— Då nästan flög jag i atomer. Det kändes förnedrande att Coop kunde vara kopplat till något sådant. Det var min reaktion.

Inte första gången

Det här är långt ifrån första gången som Coop blivit utsatt för bedragare som använder företagets förtroendeposition på marknaden i syfte att komma över pengar och kontouppgifter från privatpersoner. I slutet av september gick livsmedelskedjan ut med en varning efter att ha fått information om falska sms, telefonsamtal, bluffmejl och förfalskade presentkort. I början av 2015 florerade en annan större bluffvåg.

Läs också: Coop utsatt för sms-bluff

— Bluffmejl som använder Coop som avsändare dyker tyvärr upp med jämna mellanrum. De flesta, som det här mejlet, är ganska dåligt utformade och lurar förhoppningsvis väldigt få personer, säger Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063